Skip to main content

Tips Belajar

 Pernah tak kita rasa macam belajar macam nak rak, lepastu rak patah? Maknanya belajar tapi tak masuk masuk. Mesti selalu kan? Sekadar duduk dalam kelas masuk telinga kanan lepastu keluar sebelah kiri. Ataupun dalam kelas fokus 101% tapi selepas 3-4 hari kemudian kita dah lupa. Itu maknanya ada kesilapan dalam teknik kita belajar.

         Maka dengan ini , dengan penuh keikhlasan hati, saya nak berkongsi tips and trick belajar. Sebelum itu, hendak saya claim , saya bukan student perform dan tips ini dikongsikan hasil daripada soal selidik dan kajian melalui internet.

        Sebagai seorang deck cadet, sepanjang pengajian kita di ALAM banyak matapelajaran yang berasaskan teori. Dengan itu, lebih banyak aktiviti menghafal yang perlu diamalkan. 


Menurut Dr Fadhilah Kamsah semasa belajar kita:


  • Kita ingat 10% apa yang dibaca
  • Kita ingat 20% apa yang didengar
  • Kita ingat 50% apa yang didengar dan dilihat
  • Kita ingat 70% apa yang dicakapkan
  • Kita ingat 90% setelah dipraktikkan
sumber dari google image

Jadi setelah membaca percentage keberkesanan, mana satu yang kita mahu? Mestilah yang 90% bukan? Namun, untuk mencapai 90% itu, bukanlah senang.

Seperti yang telah saya sebutkan diatas, kita mesti kerapkali lupa apa yang dipelajari semasa dikelas. Oleh itu, kita haruslah sentiasa mengulangkaji. Tak perlu ulangkaji berat berat. Lepas habis kelas je, rujuk balik nota dan slide yang telah diberikan oleh pensyarah. Ini kerana, kita cenderung untuk lupa 80% benda yang dipelajari. Maka, kerapkanlah membuka buku dan membuat ulang kaji ringan secara konsisten. Study smart , not study hard guys!

Selain itu, Dr Fadhilah Kamsah juga ada menyatakan jika hendak mengefektifkan ulangkaji kita , kita boleh gunakan cara seperti :
  • Tampal nota-nota penting di dinding
  • Gunakan kaedah akronim
  • Tukar perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
  • Reka cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
Image result for mind map
sumber dari google image
Seterusnya juga ada satu kaedah belajar yang di kongsikan oleh pensyarah saya, Capt. Monir. Mengikut pendapat beliau, setelah kita belajar, kita haruslah menulis balik apa yang kita ingat dan faham tanpa merujuk sebarang nota atau apa apa yang berkaitan.

 Ini adalah supaya kita boleh tahu dimana kekurangan kita dan secara tidak langsung kita dapat menghafal dengan baik. Teknik yang dikongsikan ini dinamakan Active Recall.

Menurut kajian oleh ahli psychology, pelajar yang mengamalkan active recall dapat mengingat 80% benda yang dipelajari berbanding dengan pelajar yang lain yang hanya sekadar membaca semata mata.

Active recall juga membantu kita dalam menukarkan kebolehan short-term memory kepada long-term memory. Kepada rakan-rakan deck cadet, kita kan nanti ada oral test before graduate nanti. So , bolehlah kita amalkan teknik active recall dari sekarang!
Image result for active recall study technique
sumber dari google image

Akhir sekali, berkat. Walaupun personally saya seorang yang tak seberapa religious, saya sangat percaya dengan berkat. Terutama sekali kepada guru, pensyarah, ibu bapa dan rakan rakan yang membantu. Ada baiknya kita berbuat banyak dengan orang orang yang seperti dinyatakan tadi. Jangan sesekali sakitkan hati mereka. Hari ini kita buat baik dengan orang, esok lusa , insyallah kebaikan kita akan dibalas.

Image result for teacher
sumber dari google image

Comments

Popular posts from this blog

BOT NAGA 🐲

Haiii pembaca pembaca entry saya sekaliannnn !!! Ni entry aku yang ke 13 ( waa tasabar nak habiskan blog ni hahah) So agak agak aku nak cerita pasal apa eh kalini ? Haaa nak tau ? Jom bacaaa Haa cuba teka apa kitorang buat ni ?? Ini adalah sesi perkenalan kitorang kepada sukan air yang diberi nama dragonboat (ahh gitchew) Masa ni senior senior dan jurulatih dan tak lupa jugak officer ajar kitorang cara cara nak kayuh dragonboat. Haa nak kayuh ni bukan kayuh suka hati je tau sebab dia ada cara dia . Masa ni hari pertama kitorang turun boathouse and belajar benda baru. Memang la penat tapi bila kita dapat belajar benda yang baharu, mesti kita rasa seronok kan ? Haa kalau ada apa apa aktiviti just join je sebab ia akan menjadi kenangan kita pada masa akan datang and tak semua orang akan merasa apa yang kita lakukan . Gitcheww Okay cuba teka apa kitorang buat ni ?? Haa ni namanya daam keadaan rest. Pendayung ni ta boleh sesekali letak kat atas lantai , simen atau tanah. Sebab nanti dia cep

Nearest Park from my Home town

  HI GUYS  Let me talk about the nearest park from my home town to you guys. GUNUNG LEDANG Source : Google  Source :Google  Gunung Ledang National Park lies simply inside Johor's fringe with Melaka, around 30 km from the town of Muar. The recreation center encompasses the famous Mount Ophir, presently called Gunung Ledang, which is 1,276 meters high. As per a sign at the passage to the recreation center, Gunung Ledang is Malaysia's 64th most elevated mountain and the 6th generally hard to ascend, be that as it may, as should be obvious from the more point by point list on myMalaysia Mountains page, Ledang is in reality just the 134th most elevated pinnacle, and it doesn't rank in the best 20 tops as far as trouble. SOURCE : GOOGLE  There are different legends relating to the mountain including an otherworldly princess, gold and silver stores, the renowned warrior Hang Tuah and that's only the tip of the iceberg. It is viewed as a profound spot. One of the rumored roots

Brunei.Daruss.Salam

بسم الله الرحمن الرحيم . Assalamualaikum.So today I will share to you guys about my last year experience raya in Istana Nurul Iman in Brunei Darussalam.So,actually Brunei is my second hometown besides Kelantan. I will share to you guys a little bit about Brunei. (Source : Google Images) So,Brunei Darussalam is located on the north coast of the island of Borneo in Southeast Asia.The capital city is Bandar Seri Begawan.So,I will share about my last year experience raya in Brunei. (One day BEFORE RAYA) So,basically Brunei Raya is one day late before Malaysia.So,I came to Brunei on the first day Raya in Malaysia.I came to Brunei by ferry through Brunei-Labuan Ferry Express. This is my picture at the ferry while waiting the ferry to arrive.The estimated time arrival(ETA) is about 1 and 45 minutes.So,after that we all go to our relative house at Tutong.We arrive at my relative house about 1830 hours.It is so happening night before raya in my relative house. (T