Skip to main content

ARISTOTLE



ARISTOTLE
384SM - 322SM : 62 TAHUN

Aristotle dilahirkan di sebuah bandar bernama Stagira di Macedin yang sekarang ini berada dalam republik Macedonia. Aristolte ini bukan anak calang2 oranag. Bapa dia seorang doktor diraja. Aristotle tidak hairanlah dengan pangkat Dato' dan Tan Sri kerana dia diberikan gelaran yang lebih tinggi iaitu Mahaguru dan Sang Filsuf. Dia pernah mengajar Alexander yang Agung yang pada masa itu  seorang putera raja yang berumur 13 tahun. Alexander kemudiannya dikatakan telah menguasai keseluruhan dunia yang diketahui ketika itu. Anak murid kau nak menguasai matematik moden pun terkial-kial.

     Tetapi kehebatan Aristotle tidak datang bergolek. Dia telah belajar dan bersahabat dengan Plato selama 20 tahun dia Athens semenjak Arsitotle berumur 17 tahun. Kita 17 tahun dah gatal nak beranak isteri bagai lol spm pun tak lepas lagi hahaha. Seperti plato, Aristotle juga menubuhkan sekolahnya sendiri yang diberi nama Lyceum. Cuma berbeza dengan Plato yang lebih cenderung kepada teori matematik, Aristotle terpengaruh dengan pekerjaan bapanya dan lebih berminat dengan teori biologi.

      Tulisan2 Aristotle sebenarnya adalah nota2 kuliahnya. Dia suka berjalan2 sambil membincangkan idea2 besar bersama anak2 muridnya. Pengikutnya digelar Peripatetik yang bermasuk si pengembara.

Apakah yang Membuatkan Manusia Bahagia?
Dalam bbukunya Etika Nicomachean, Aristotle mengenal pasti perkara2 yang membawa seorang itu kepada kehidupan yang baik, atau tidak baik. Dia kata orang yang baik dan berjaya mempunyai sifat2 yang mulia. Manusia perlu mengatabui sifat2 mulia ini supaya mereka dapat membangunkannya dalam diri mereka dan menghargainya dalam diri orang lain. Ada sebelah sifat terpuji kesemuanya iaitu:

    Keberanian, kesederhanaan, kebebasan, keindahan, kemurahan hat, harga diri, kesabaran kejujuran, kepandaian berjenaka, kemesraan, dan kerendahan diri. 

  Aristotle kata setia sifat mulia adalaha satu sifat pertengahan atau sifat wasatiyyah yang mngimbangi antara dua sifat yang ekstrem. Sebagai contoh, dalam buku keempat Etika Nicomachean, dia bawah tajuk Sifat2 mulia dalam Perbualan: Kepandaian Berjenaka, Kejelekan dan Kekera-Sumbangan, Aristotle melihat kepada cara2 manusia menjadi baik atau tidak baik dalam aspek perbualan.

    Mengtahui cara menjadi baik dalam perbualan adalah satu daripada sifat mulia bagi Aristotle. Sesetengah orang tersalah dalam hal ini kerana mereka kekurangan humor sehingga menjujukkan sifat kekera-sumbangan seseorang yang tidak berguna kepada perbulan sosial, kerana dia tidak menyumbang apa2 dan selalu berasa tersinggung dengan semua benda. Pada satu esktrem yang lain, terdapat orang yang membawa humor dengan berlebihan lebihan atau orang yang bersifat dengan sifat kejelekan. Seorang yang jelek tidak mampu untuk tidak membuat lawak, tidak kira menggunakan siapa atau apa2 sahaja, selagi mana dalam perbualan ialah orang yang bersifat dengan sifat kepandaian berjenaka, iaitu satu sifat Pertengahan Emas antara kejelekan dan kekera-sumbangan.

      Aristotle menulis kesemua sifat mulia ini berserta kedua2 ekstrem yang mengapitnya. Kita tidak boleh mengubah sifat kita dengan mudah walaupun setelah mengetahui kesemua sifat mulia ini. Perubahan sudah tentunya susah, tetapi ia adalah tidak mustahil. Kebaikan moral, kata Aristotle , adalah kesan daripada tabiat. Ia memerlukan masa. latihan dan dorongan.

       Justeru, ujar Aristotle, orang yang berkurangan sifat2 mulia adalah sebnarnya orang2 yang bernasib malang dan bukannya orang2 jahat. Mereka patut dikasihani. Mereka tidak memerlukan marah2 dan perlian, tetapi tunjuk ajar dan cikgu yang bagus dan penyabar.


petikan: Kisah 25 Filsuf Barat, Mat Lutthfi.

       
      



      

Comments

Popular posts from this blog

BOT NAGA 🐲

Haiii pembaca pembaca entry saya sekaliannnn !!! Ni entry aku yang ke 13 ( waa tasabar nak habiskan blog ni hahah) So agak agak aku nak cerita pasal apa eh kalini ? Haaa nak tau ? Jom bacaaa Haa cuba teka apa kitorang buat ni ?? Ini adalah sesi perkenalan kitorang kepada sukan air yang diberi nama dragonboat (ahh gitchew) Masa ni senior senior dan jurulatih dan tak lupa jugak officer ajar kitorang cara cara nak kayuh dragonboat. Haa nak kayuh ni bukan kayuh suka hati je tau sebab dia ada cara dia . Masa ni hari pertama kitorang turun boathouse and belajar benda baru. Memang la penat tapi bila kita dapat belajar benda yang baharu, mesti kita rasa seronok kan ? Haa kalau ada apa apa aktiviti just join je sebab ia akan menjadi kenangan kita pada masa akan datang and tak semua orang akan merasa apa yang kita lakukan . Gitcheww Okay cuba teka apa kitorang buat ni ?? Haa ni namanya daam keadaan rest. Pendayung ni ta boleh sesekali letak kat atas lantai , simen atau tanah. Sebab nanti dia cep

Nearest Park from my Home town

  HI GUYS  Let me talk about the nearest park from my home town to you guys. GUNUNG LEDANG Source : Google  Source :Google  Gunung Ledang National Park lies simply inside Johor's fringe with Melaka, around 30 km from the town of Muar. The recreation center encompasses the famous Mount Ophir, presently called Gunung Ledang, which is 1,276 meters high. As per a sign at the passage to the recreation center, Gunung Ledang is Malaysia's 64th most elevated mountain and the 6th generally hard to ascend, be that as it may, as should be obvious from the more point by point list on myMalaysia Mountains page, Ledang is in reality just the 134th most elevated pinnacle, and it doesn't rank in the best 20 tops as far as trouble. SOURCE : GOOGLE  There are different legends relating to the mountain including an otherworldly princess, gold and silver stores, the renowned warrior Hang Tuah and that's only the tip of the iceberg. It is viewed as a profound spot. One of the rumored roots

Brunei.Daruss.Salam

بسم الله الرحمن الرحيم . Assalamualaikum.So today I will share to you guys about my last year experience raya in Istana Nurul Iman in Brunei Darussalam.So,actually Brunei is my second hometown besides Kelantan. I will share to you guys a little bit about Brunei. (Source : Google Images) So,Brunei Darussalam is located on the north coast of the island of Borneo in Southeast Asia.The capital city is Bandar Seri Begawan.So,I will share about my last year experience raya in Brunei. (One day BEFORE RAYA) So,basically Brunei Raya is one day late before Malaysia.So,I came to Brunei on the first day Raya in Malaysia.I came to Brunei by ferry through Brunei-Labuan Ferry Express. This is my picture at the ferry while waiting the ferry to arrive.The estimated time arrival(ETA) is about 1 and 45 minutes.So,after that we all go to our relative house at Tutong.We arrive at my relative house about 1830 hours.It is so happening night before raya in my relative house. (T